Sebab Ingin Menjadi Pengawas Sekolah

Sebab Ingin Menjadi Pengawas Sekolah

Aku seorang pelajar tingkatan satu, aku bersekolah di sebuah sekolah luar bandar. Suatu hari aku terdengar satu pengguman semasa aku dan Ira dalam perjalan hendak ke kantin.

Adakah aku layak untuk menjadi seorang pengawas sekolah? belum cuba belum tahu, mana tahu ada rezeki aku. kan?

Anda semua tahu tak peranan sebagai seorang pengawas?? Nak tahu? Jom ‘scroll’ dan baca informasi yang ada di bawah ini

Peranan Seorang Pengawas

pengawas sekolah

Menjadi pengawas sekolah merupakan satu pencapaian bagi seorang murid atau pelajar sekolah. Ini kerana pengawas selalunya terdiri dari mereka yang cemerlang sama ada dari segi akademik, sahsiah, kepimpinan dan kokurikulum.

  • Mengawal disiplin pelajar.
  • Mementingkan imej diri dan menunjukkan teladan yang baik kepada pelajar dan pengawas junior.
  • Menjaga imej dan nama baik sekolah.
  • Membantu guru, pembantu kepada para guru dari segi penyampaian arahan atau maklumat kepada rakan-rakan pelajar.
  • Memastikan keceriaan sekolah dijaga.
  • Mematuhi peraturan sekolah sambil menguatkuasakannya.
  • Memimpin rakan-rakan pelajar.
  • Mencegah kes jenayah di sekolah.
  • Menghormati guru.
  • Tidak memberat sebelah dalam tugas harian.
  • Serius dan bersikap positif semasa menjalankan setiap tugas, sentiasa menjalankan tugas dengan penuh dedikasi.
  • Mendisiplinkan diri sebelum mendisiplinkan pelajar lain.
  • Memastikan diri sendiri mencapai prestasi yang cemerlang dalam bidang akademik, kokurikulum, sahsiah dan disiplin.
  • Sentiasa peka terhadap apa yang berlaku dan memberikan cadangan dan pendapat kepada Lembaga Pengawas untuk memperbaiki keadaan.
  • Mengenalpasti pelajar-pelajar yang bermasalah disiplin dan cuba sedaya upaya untuk mengubah sikap mereka.
  • Mempengaruhi para pelajar untuk berdisiplin dan memberikan teguran kepada mereka yang bersalah.
  • Menyimpan rekod atau maklumat pelajar yang bersalah sebagai panduan masa hadapan.
  • Patuh kepada ketepatan masa. Para pengawas harus sampai ke tempat tugas lebih awal daripada masa yang ditetapkan.
  • Memastikan para pelajar beratur semasa membeli makanan di kantin.

Namun begitu tidak dinafikan pengawas mempunyai tanggungjawab yang besar dan menjadi harapan guru serta ibu bapa.

Kelebihan Menjadi Pengawas

  • Mengasah bakat kepimpinan  (pengawas di sesebuah sekolah mestilah ada jawatankuasa, ada mesyuarat, ada planning segala bagai yang pasti menuntut kita mengeluarkan segala bakat kepimpinan yang ada)
  • Peluang melakukan kebajikan kepada rakan, guru-guru dan sekolah terbuka luas. (dapat lah pahala kan)
  • Popular. (“tak kan tak kenal, pengawas yang rambut belah tepi tu..Yang selalu naikkan bendera tuu”)
  • Menambah markah kokurikulum
  • Belajar amanah (daripada melaksanakan pelbagai tugasan harian yang dipikul)
  • Menjaga diri supaya berdisiplin (aku tak kasi orang buat, takkan aku buat. Eh , nanti malulah nama pengawas)
  • Selamat daripada segala syak  a.k.a sentiasa dipandang baik (dia kan pengawas, takkan dia nak buat benda tuu)
  • Rapat dengan guru-guru (eh berkat guru tu penting apa?)
  • Gembirakan mak dan ayah (anak aku pengawas, kenapa nak Drogba tak dapat jadi? oh oh. bagusnya anak aku. Kita dapat pahala kan?)

Ciri-Ciri Seorang Pengawas

  • Anda mesti bersikap jujur dan tidak pentingkan pujian.
  • Seorang pengawas mestilah berani memberi soalan dan jawapan yang difikirkan baik.
  • Seorang pengawas haruslah bersikap positif dan terbuka bagi memberi sebarang tindakan.
  • Anda harus berani dan sanggup menghadapi masalah, cabaran serta risiko.
  • Anda mestilah terdiri daripada orang yang amanah sehingga dapat memikul tanggungjawab.
  • Anda tidak harus menyalahkan orang lain bagi kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri.

Jika kamu masih keras untuk tidak memahami kami, aku pinta satu. Tolong letakkan diri kamu di tempat kami. Tolong rasa apa yang kami rasa.

Sesungguhnya kami tersenyum tika kamu mengumpat pelbagai macam mengenai kami kerana kami yakin dengan Dia.

Bukankah rancangan Dia tetap terhebat? Walaupun kami kadang kala jatuh kesedihan dengan apa yang kamu katakan, tetapi kami tanam dalam-dalam kekuatan menjadi pemimpin dalam sanubari kami

Masihkah kamu keras? aku pinta sebuah lagi permintaan. Tolong fikirkan keadaan dunia yang tiada peraturan.

Tiada insan yang berminat untuk menegur, menjaga dan melaksanakan peraturan. Bagaimanakah? Bahagiakah hidup kita ketika itu?

Sebab Ingin Menjadi Pengawas Pusat Sumber

Sebab Ingin Menjadi Pengawas Pusat Sumber

Memperbanyak bahan bacaan dan rujukan meningkatkan penggunaan pusatsumber sekolah. Pusat sumber sekolah yang dilengkapi dengan pelbagaibahan bacaan seperti buku, majalah dan, akhbar.

Komputer dengan kemudahan internet dapat memudahkan murid-muridmembuat rujukan. Mengadakan pertandingan nilam juga mampu meningkatkan penggunaanpusat sumber sekolah.

Pertandingan nilam seperti bahan-bahan bacaan berunsur eksyen bahasa Melayu dan bahasa Inggeris serta bahan bacaan bukan eksyen bahasa Melayu dan bahasa Inggeris berupaya mendorongmurid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah.

Apa Sebab Mengapa Hendak Menjadi Pengawas PSS

Saya berminat menjadi sebagai seorang pengawas PSS kerana di pusat sumber terdapat banyak bahan bacaan. Di samping itu, saya dapat mengetahui informasi yang baharu dan terkini.

pengawas pusat sumber

Saya juga ingin menjalankan tugas saya dengan penuh semangat dan dedikasi. Temuduga ini adalah sebuah peluang yang baik untuk saya dan saya berjanji akan memikul tugas ini dengan penuh amanah, jujur dan penuh tanggung jawab.

Cadangkan Cara Untuk Mempertingkatkan PSS

  • Memperbanyakkan bahan bacaan dan rujukan. Pusat sumber sekolah perlu dilengkapi dengan pelbagai bahan bacaan seperti buku, majalah dan akhbar.
  • Menambah komputer dengan kemudahan Internet bagi memudahkan murid-murid membuat rujukan.
  • Mengadakan pertandingan nilam bagi meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah. Pertandingan nilam seperti bahan-bahan bacaan berunsur fiksyen bahasa Melayu dan bahasa Inggeris serta bahan bacaan bukan fiksyen bahasa Melayu dan bahasa Inggeris berupaya mendorong murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah.

Tugas Seorang Pengawas PSS

  • Membantu memproseskan buku seperti megecop, melabel dan sebagainya.
  • Menjalinkan hubungan yang baik dengan para pengunjung.
  • Membaikpulih bahan-bahan yang rosak seperti membalut buku dan sebagainya.
  • Menjalankan pelbagai aktiviti yang dirancangkan oleh pihak sekolah dan juga guru-guru PSS.
  • Membersihkan PSS supaya sentiasa berada dalam keadaan kemas.
  • Membantu dalam pengedaran bahan buku seperti meminjam dan memulang.
  • Membantu dalam menyusun buku-buku di dalam rak buku dengan rapi.
  • Menjalankan tugas -tugas lain yang dirancang oleh guru PSS dari semasa ke semasa.

Apa Sumbangan Anda Jika Terpilih Sebagai Pengawas PSS

Saya akan membuat kerja-kerja yang diarahkan oleh guru-guru PSS. Saya juga akan membantu pengawas-pengawas PSS yang lain untuk membuat kerja dengan lebih cepat dan mudah.

Di samping itu, saya juga akan memastikan suasana yang kondusif di pusat sumber sekolah agar murid-muris dapat menambah ilmu pengetahuan dalam keadaan yang selesa.

Sebab Ingin Menjadi Pembimbing Rakan Sebaya

Sebab Ingin Menjadi Pembimbing Rakan Sebaya

Pembimbing Rakan Sebaya akan dilatih di dalam bidang perhubungan manusia supaya ia berupaya menggalakkan kawan-kawan berbincang tentang masalah, pandangan, kebimbangan, dan lain-lain aspek lagi.

Maklumat-maklumat yang diberi akan dirahsiakan. Pembimbing Rakan Sebaya dilatih bagaimana menjadi seorang kawan yang berkesan melalui pembinaan hubungan yang berasaskan rasa hormat dan faham.

Apa itu Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) ?

Ia adalah seorang pelajar yang berkhidmat dan membantu pelajar lain, terutama mereka yang memerlukan pertolongan di dalam mengendalikan masalah.

pembimbing rakan sebaya

Pembimbing Rakan Sebaya akan diselia dengan teliti oleh Guru Kaunseling dalam masa mereka menjalankan tugas.

Satu faedah yang didapati ialah dalam masa mereka menolong kawab memahami diri dan masalahnya, Pembimbing Rakan Sebaya sendiri akan belajar memahami dirinya sendiri. Ini yang dipanggil kesedaran-kendiri (self-awareness).

Sebagai seorang PRS, peranan yang perlu mereka lakukan adalah:

  • Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling.
  • Membantu menggerakkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
  • Sebagai salah satu sumber rakan untuk mendapat bantuan.
  • Sebagai penghubung kepada khidmat bimbingan dan kaunseling seperti membuat rujukan jika perlu.
  • Sebagai peninjau rasa kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling menjalankan strategi intervensi jika perlu.
  • Sebagai Role Model kepada pelajar lain.
  • Menjadi fasilitator yang bersikap terbuka, yakin dan percaya diri, berasa selesa dan berempati.
  • Menernima rakan secara terbuka dan tanpa syarat.
  • Mendengar, menjelas dan membantu rakan melihat beberapa alternatif sebelum membuat keputusan.
  • Mmeberi galakan dan sokongan untuk rakan mengambil langkah positif.
  • Mematuhi etika kerahsiaan.
  • Menyedari bahawa bukan semua masalah boleh diatasi.
  • Berbincang dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa/normal.
  • Memimpin rakan melihat masalah dengan objektif dan menggalakkanya mencari penyelesaian sendiri supaya ia belajar melalui pengalamannya.
  • Menjalankan program membantu sambil mempengaruhi rakan lain supaya melibatkan diri.
  • Mengutamakan kesejahteraan diri dan memahami batsan diri untuk membantu.

Apa ciri-ciri Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) ?

  • Seorang yang mesra dan senang bergaul dan berupaya menolong orang lain.
  • Mempunyai sifat menerima, sabar, mengambil berat, berminat dan boleh dipercayai.
  • Mempunyai sikap yang positif terhadap kawan-kawan sebaya, sekolah, dan juga orang dewasa.
  • Apa tanggungjawab Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) ?
  • Menjadi pendengar yang faham kepada masalah kawan.
  • Membantu Guru Kaunseling dalam aktiviti bimbingan dan kaunseling.
  • Membantu pelajar baru dalam masa orientasi.
  • Memimpin kumpulan perbincangan.
  • Membantu Guru Kaunseling dalam kaunseling kelompok.
  • Menjadi tenaga pengajar kepada pelajar yang lemah dalam satu-satu mata pelajaran.
  • Menjadi sebagai contoh/model.
  • Merancang projek membantu pelajar-pelajar yang memerlukan pertolongan dari segi moral dan material.
  • Menolong menjayakan kempen-kempen untuk faedah pelajar umumnya.

Sebagai PRS mereka perlu sentiasa ingat dan patuh kepada etika ,iaitu:

  • Amanah dan menyimpan rahsia.
  • Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
  • Memahami batasan dan keupayaan diri.
  • Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
  • Melapor kepada guru bimbingan dan kaunseling tentang kes yang boleh merosakkan diri dan/orang lain.
  • Merujuk kes rumit kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling.
  • Mematuhi peratran sekolah, norma masyarakat dan agama.

Kata Kunci:

  • sebab ingin menjadi pembimbing rakan sebaya
Sains Komputer: Contoh Kod Aturcara Mudah

Sains Komputer: Contoh Kod Aturcara Mudah

Kod aturcara adalah binaan asas sebuah perisian. Ianya terdiri daripada baris-baris arahan untuk melaksanakan sesuatu proses.

Kod aturcara dibina menggunakan bahasa pengaturcaraan. Bahasa pengaturcaraan adalah bahasa yang digunakan oleh pengaturcara untuk membina sebuah aturcara.

Ia adalah sebuah bahasa yang difahami oleh manusia dan seterusnya diproses oleh mesin komputer. Ianya ditulis menggunakan teks editor dan disimpan menggunakan format tertentu.

Secara asasnya, bahasa pengaturcaraan terdiri daripada beberapa kata khas, operasi matematik dan operasi logik. Contoh bahasa pengaturcaraan ialah C, C++, Java, Pyhon, JavaScript dan sebagainya.

Contoh kod Aturcara

#Aturcara berikut menentukan sama ada tahun yang
#dimasukkkan oleh pengguna adalah tahun lompat atau tidak

#Jenis Struktur kawalan yang digunakan ialah
#STRUKTUR KAWALAN PILIHAN BERSARANG

print(“Tahun lompat ke?”)

fungsi input untuk meminta pengguna memasukkan tahun untuk diuji

tahun = int(input (“Masukkan tahun untuk semakan : “))
if(tahun $ 4) == 0: #syarat1
if(tahun $ 100) == 0: #syarat2
if(tahun } 400) == 0: #syarat 3

print(“Ya!!”,str(tahun), “IALAH tahun lompat.”) #pernyataan jika syarati,2,3 benar.
else:
print(“Tidak!”, str(tahun), “BUKAN tahun lompat.”) #pernyataan jika syarat 1,2 benar
else:
print(“Ya!!!”, str(tahun), “IALAH tahun lompat.”) #pernyataan jika syarati benar, syarat2 palsu
else: print(“Tidak!”, str (tahun), “BUKAN tahun lompat.”) #pernyataan jika syarati palsu

Hasil ke-1:

Hasil ke-2:

Sebahagian keratan aturcara yang menggunakan Javascript untuk menjadikan aplikasi web lebih responsif dan dinamik. Ianya disimpan menggunakan format .js. Javascript boleh bersekali dengan aturcara berformat .jsp.

Tulisan ini diambil daripada:

  • http://myskandasksharing.blogspot.com/2019/08/
  • https://jomkoding.wordpress.com/2019/04/07/kod-aturcara-pengenalan/

Kata kunci:

  • kod aturcara python
  • kod aturcara java
  • kod atucara sains komputer
Punca Aircond Kereta Tak Sejuk dan Penyelesaiannya

Punca Aircond Kereta Tak Sejuk dan Penyelesaiannya

Sistem aircond sebenarnya bukan menyejukkan udara dengan menyemburkan gas aircond ke udara itu. Ianya adalah satu sistem tertutup, maknanya gas aircond itu kekal di dalam sistem paip.

Kalau tidak bocor, gas aircond tidak akan habis. Apa yang sistem aircond lakukan ialah dengan ‘memindahkan haba dari satu takungan ke takungan lain’.

punca aircond kereta rosak

Haba yang dipindahkan, bukan menyejukkan haba. Haba dari dalam kabin kereta dikeluarkan ke luar kereta.

Punca yang Sebabkan Aircond Kereta Korang Tak Sejuk

Di sini ada beberapa punca-punca masalah aircond kereta tidak sejuk terjadi tetapi kebiasaanya ialah :

  1. Compressor tak berfungsi
  2. Condenser fan rosak
  3. Filter drier kotor tersumbat
  4. Expansion valve rosak
  5. Cooling coil terlalu kotor
  6. Gas aircond bocor

Gas aircond dimampatkan oleh kompressor (yang menggunakan kuasa dari enjin kereta). Apabila termampat, hukum gas (PV =mRT) menyatakan, suhu akan bertambah. Jadi, gas aircond yang dimampat tadi mempunyai suhu yang melebihi suhu udara di luar.

Apabila kipas aircond berpusing atau kereta bergerak laju, angin luar yang lebih sejuk akan menyejukkan gas aircond ini dan dalam masa yang sama gas akan bertukar menjadi cecair. Apakah yang berlaku? Sebenarnya tenaga haba dipindahkan dari gas aircond ke udara luar.

Apabila cecair aircond tadi melalui injap pengembang (expansion valve), cecair itu tadi akan tersembur dan di dalam gegelung penyejuk (evaporator / cooling coil). Cecair tu akan kembali bertukar kepada bentuk gas.

Hasilnya, dengan prinsip yang sama (PV=mRT), gas itu menjadi lebih sejuk sama seperti apabila menyembur aerosol lama-lama, tin itu akan menjadi sejuk. Kenapa gas aircond itu menjadi sejuk? Kerana sedikit tenaga haba telah dikeluarkan tadi.

Tulisan ini diambil daripada:

  • https://www.acscarservice.com/punca-dan-masalah-aircond-kereta-anda-tak-sejuk/
  • https://zainiworpress.wordpress.com/2016/09/26/system-penyejuk-udara-mobil/

Kata kunci:

  • sebab aircond kereta tak sejuk
  • sebab aircond kereta tidak sejuk
6 Punca Alarm Kereta Berbunyi Tanpa Sebab Dan Penyelesaiannya

6 Punca Alarm Kereta Berbunyi Tanpa Sebab Dan Penyelesaiannya

Nampaknya hampir semua pemilik kereta pernah mengalami keadaan penggera kenderaan yang berbunyi dengan sendirinya. Selain mengganggu persekitaran terutama apabila diletakkan di lokasi awam, sudah tentu ia perlu ditangani segera agar bunyi itu tidak berulang.

Jadi, apakah masalah teknikal yang boleh menyebabkan penggera kereta berbunyi sendiri? Terdapat lima punca keadaan penggera aktif secara tiba-tiba. Dari sensitiviti kepada tanda-tanda kerosakan.

6 Punca Mengapa Alarm Kereta Selalu Berbunyi Sendiri

alarm kereta berbunyi tanpa

Berikut ialah pengenalan dan cara untuk menangani penggera kereta yang berbunyi dengan sendirinya:

1. Pintu kereta masih terbuka

  • Punca pertama penggera kereta berbunyi sendiri adalah keadaan pintu kenderaan yang masih terbuka.
  • Kadang-kadang bila tutup, nampak macam tertutup sepenuhnya walaupun tidak. Keadaan ini menyebabkan penggera kereta berbunyi secara tiba-tiba.
  • Semak sekali lagi dan tutup pintu sepenuhnya untuk penyelesaiannya.

2. Kepekaan modul penggera

  • Punca bunyi penggera kereta itu sendiri boleh datang dari salah satu komponennya iaitu modul penggera. Modul penggera bertanggungjawab untuk menangkap getaran di sekeliling kereta. Ia boleh dalam bentuk bunyi, kenderaan lain, hingga pergerakan objek yang melintas di sekeliling kereta.
  • Semakin tinggi tahap sensitiviti modul penggera, semakin tinggi sensitiviti dalam menangkap getaran di sekeliling kenderaan kita. Malah getaran kecil seperti pergerakan haiwan yang lalu-lalang boleh ditangkap dan membuat penggera yang boleh didengari. Akibatnya, penggera akan berbunyi serta-merta.
  • Untuk mengatasinya, anda boleh menurunkan tahap sensitiviti modul penggera kereta.

3. Masalah bateri central lock

  • central lock adalah komponen yang bertanggungjawab mengunci semua pintu pada kereta dari satu suis. Walau bagaimanapun, central lock sebenarnya boleh menyebabkan penggera kereta berbunyi sendiri. Sebabnya sebab bateri central lock habis.
  • Jika bateri kunci pusat kehabisan, anda perlu membuka pintu kereta secara manual. Inilah sebabnya penggera kenderaan berbunyi dengan sendirinya.
  • Penyelesaiannya ialah menggantikan bateri
alarm kereta berbunyi sendiri

4. Masalah bateri kunci pusat

  • Kunci pusat adalah komponen yang bertanggungjawab mengunci semua pintu pada kereta dari satu suis. Walau bagaimanapun, kunci pusat sebenarnya boleh menyebabkan penggera kereta berbunyi sendiri. Sebabnya sebab bateri central lock habis.
  • Jika bateri kunci pusat kehabisan, anda perlu membuka pintu kereta secara manual. Inilah sebabnya penggera kenderaan berbunyi dengan sendirinya.
  • Penyelesaiannya ialah menggantikan bateri

5. Kerosakan pada komponen penggera

  • Punca bunyi penggera kereta itu sendiri boleh datang dari sistem penggera. Mungkin terdapat komponen penggera yang rosak yang menyebabkan penggera berbunyi.
  • Lakukan pemeriksaan pada sistem penggera untuk mengesan kerosakan ini.
  • Kerosakan pada komponen akan menyebabkan sistem penggera tidak berfungsi seperti biasa. Akibatnya, penggera tidak berbunyi dalam keadaan yang betul. Untuk membetulkannya, gantikan segera komponen penggera yang rosak.

6. Kerosakan pada sensor hud

  • Akhir sekali, penggera yang berbunyi sendiri juga boleh disebabkan oleh kerosakan pada sensor hud. Sensor hud yang rosak akan menganggap hud kereta sentiasa terbuka. Isyarat dari sensor hud juga akan dibaca oleh penggera sehingga akhirnya berbunyi.
  • Keadaan ini boleh diatasi dengan membuka dan menutup semula tudung. Seterusnya, tekan butang kunci (kunci) pada alat kawalan jauh kereta.
  • Jika itu tidak berfungsi, penderia perlu diganti.

Kata kunci:

  • alarm kereta berbunyi tanpa sebab
Sebab Sebab Perniagaan Akan Berjaya

Sebab Sebab Perniagaan Akan Berjaya

Dalam usaha memulakan perniagaan baru, saya perlu memilih dan memutuskan jenis perniagaan yang ingin diceburi. Pembuatan keputusan pada peringkat ini banyak bergantung pada tahap kemahiran dan pengetahuan mengenai persaingan dalam persekitaran perniagaan.

Sebab-sebab perniagaan akan Berjaya-Perniagaan

  • Bakeri ini menyediakan pelbagai jenis kelainan yang boleh menarik ramai pelanggan untuk menjamu selera di bakeri kami
  • Bakeri kami mempunyai pekerja yang hebat dalam membuat kek dan roti yang mampu membuat pelanggan tidak jemu dengan makanan kami
  • Layanan kami terhadap pelanggan amatlah mesra dan sopan
  • Harga yang kami tawarkan sangat berpatutan dan berkemampuan
  • Bentuk kek dan roti yang sangat menyedapkan para pelanggan untuk merasai semuanya di kedai kami
  • Tempat yang kami pilih adalah sangat strategic bagi mereka yang lalu di hadapan bakeri kami
  • Bakeri kami menyediakan banyak promosi dan percuma bagi memuaskan hati pelanggan

Penutup sebab sebab perniagaan akan berjaya

sebab perniagaan akan jaya

perniagaan refleksologi dahulu sebelum memulakan perniagaan kerana pengalaman amat penting dalam sesuatu perniagaan. Pengalaman ini boleh diperolehi apabila menjadi pekerja dalam perniagaan tersebut. Selain itu, kita mestilah fokus pada perniagaan. Fokus dalam perniagaan amat penting kepada setiap peniaga.

Seterusnya kita mestilah memilih tapak perniagaan yang bersesuaian kerana tapak perniagaan adalah penting untuk menjalankan perniagaaan. Hal ini untuk memudahkan pelanggan untuk datang menerima perkhidmatan refleksologi.

Sebagai menghargai sumbangan teknologi maklumat dan komunikasi saya akan menggunakan laman sosial seperti Instagram, dan Facebook untuk mempromosikan perkhidmatan saya agar perkhidmatan saya dikenali secara menyeluruh. Kelebihan agensi yang membantu usahawan dalam memulakan perniagaan ialah perniagaan akan berjalan dengan lancar dan mudah untuk diuruskan kerana dibantu oleh agensi.

Saya juga menjalankan tangunggjawab sosial terhadap pekerja dan masyarakat. Antaranya memberi bonus kepada setiap pekerja saya pada setiap tahun. Selain itu, keuntungan yang diperolehi daripada perniagaan saya akan mendermakan kepada rumah anak-anak yatim dan rumah-rumah kebajikan. Seterusnya, saya akan memberi sumbangan kepada surau yang berdekatan untuk membina parking lot dan menyumbangkan sedikit Al-Quran kepada surau. Saya juga akan memberi sedikit bantuan kepada penduduk setempat yang kurang berkemampuan.

Cadangan dan harapan masa depan bagi perniagaan saya ialah untuk memajukan perniagaan saya hingga ke peringkat antarabangsa dan membuka cawangan Refleksologi (nama kedai kamu) di setiap negeri dan terkenal di seluruh Malaysia.

Strategi memulakan perniagaan

Idea memulakan perniagaan saya adalah seperti berikut:

  • Perniagaan baru yang belum ada dalam pasaran
  • Teknologi baru, iaitu proses baru dalam pasaran
  • Kaedah baru untuk menggantikan kaedah lama yang sedang digunakan
  • Jenis da nbentuk perniagaan, iaitu sama ada perniagaan milikan tunggal,
    perkongsian atau syarikat
  • Mengenal pasti pembiayaan atau sumber kewangan
  • Pemilian lokasi terbaik

Kebaikan memulakan perniagaan sendiri adalah seperti yang berikut:

  • Bebas untuk membuat keputusan tanpa campur tangan pihak luar
  • Peluang untuk membangunkan imej perniagaan
  • Bebas memilih lokasi yang diingini
  • Bebas memilih kemudahan fizikal yang diperlukan

Kelemahan memulakan perniagaan sendiri adalah seperti yang berikut:

  • Tiada rekod perniagaan terdahulu yang dapat dijadikan panduan
  • Perlu mencari pelanggan baru
  • Usaha memakan masa yang panjang
  • Kesukaran untuk memperoleh pinjaman atau kemudahan pembiayaan

Tulisan ini diambil daripada:

  • https://hariberjaya.blogspot.com/2021/04/sebab-sebab-perniagaan-akan-berjaya.html
  • https://anyflip.com/xbpi/zhwo/basic
  • https://www.coursehero.com/file/50036036/penutuppngdocx/

Kata kunci:

  • penutup sebab sebab perniagaan akan berjaya
Kereta Tak Boleh Start Sebab Alarm, Bagaimana ni?

Kereta Tak Boleh Start Sebab Alarm, Bagaimana ni?

Berbanding dengan voltan yang diperlukan untuk lampu alarm radio voltan yang diperlukan adalah amat rendah. Biasanya hayat bateri kereta diantara 15 2 tahun.

Bateri yang dah padam habis sampai alarm tak menyala ataupun panel meter tu langsung dah tak menyala tu dah tak boleh nak jump start dengan bateri lain. Kereta tak boleh start jika alarm ni dimatikan secara paksa kecualilah kacau wiring balik.

Bateri baru tukar 3 bulan. Sekiranya fuel pump rosak minyak dari tangki tidak akan dapat dipam masuk ke dalam enjin. Overrall alarm ni tak penah mengecewakan sehinggalah remote rosak.

enjin kereta tak boleh start

Sebab once alarm kereta tu berbunyi enjin kereta aku memang tak boleh hidup. Alarm Kereta Rosak. Caranya dengan Cabut terminal bateri NEGATIF selama 10 minit dan pasang semula start enjin 10 minit juga.

Apabila hendak hidupkan enjin kereta tiba-tiba starter motor semacam semput kita selalu syak yang bateri telah conk. Kereta merc c200 2009 saya tak boleh start. Memang biasanya bateri la punca tak boleh hidup.

Kereta jenis karburator ni kalau crank boleh bunyi tetapi enjin tak sedut minyak bermaksud kaburator perlu diservis. Alarm dah rosak sebab termasuk dalam mesin basuh. Sekiranya bateri kereta anda masih lagi membekalkan voltan yang mencukupi kemungkinan besar masalah enjin tak boleh dihidupkan ini berpunca dari kerosakan.

Oleh sebab itu meskipun aksesori kereta masih boleh berfungsi tidak bermakna bateri kereta anda masih dalam kondisi yang baik.

Bila pembakaran terjadi barulah kereta boleh bergerak. Bila tiada minyak kereta anda tidak dapat dihidupkan. Apa-apapun jangan panik dulu.

Sebab utama adalah bateri. Starter motor yang telah rosak. Reset imobilizer cuma jika ada masalah seperti enjin tak dapat hidup sebab kunci rosak atau engine lock bila dah reset ia ok terus macam biasa.

Berkemungkinan bateri kereta sudah menjadi lemah atau kekurangan air dan perlukan. Jarang kita terfikir kenapa bateri boleh habis sedangkan baru ditukar tak sampai setahun. Tersadai di workshop 2 minggu.

Memang biasanya bateri la punca tak boleh hidup. Bateri kereta Kebiasaannya sebab paling utama enjin kereta tidak boleh hidup ialah disebabkan bateri kereta. Tu one of security yang hubby pasang dekat.

Kereta tidak boleh start. Samada bateri lemah atau dah habis terus. Bab alarm kereta la pulak.

Dapat kereta je bateri dah kong sebab workshop tak start enjin langsungkalau tak kemana pun mungkin kena panaskan enjin utk recharge batterykaau salah tolong btolkan ye. Kadang-kadang lupa tutup lampu kereta ataupun bateri tu jangka hayatnya dah tak lama ataupun alternator yang sepatutnya mengecas bateri tu rosak. Ada di tempat patking.

Bila pembakaran terjadi barulah kereta boleh bergerak. Bila start dia seolah2 kosong. Semalam petang masa aku balik kerja aku singgah la kedai mamak pekena kopi o tiba-tiba masa aku nak balik start start kereta tak boleh start.

Tukar Bateri Atau Jumpstart Sahaja?

Andai kata anda berdepan situasi begini, perkara pertama anda boleh lakukan adalah untuk cuba jumpstart kereta dahulu.

Sekiranya kereta boleh hidup dengan jumpstart, bererti ya! Memang sah masalah bateri. Sama ada bateri dah rosak atau voltan bateri rendah.

Biarkan enjin kereta anda hidup untuk pengecasan semula bateri kereta. Lebih baik sekiranya anda pandu kereta. Pengecasan optimum adalah pada RPM 2000 ke atas. Biarkan enjin hidup selama 45-90 minit (bergantung kepada bacaan voltan bateri).

mesin kereta tak boleh start

Setelah pengecasan, cuba matikan enjin dan hidupkan semula. Andai kata kereta masih gagal dihidupkan, besar kemungkinan bateri bermasalah (tidak dapat menyimpan pengecasan dengan baik). Kemungkinan ‘low charging’ juga ada, tetapi anda perlukan multimeter untuk kenalpasti masalah ini.

Salah satu punca kenapa kereta tak boleh start disebabkan oleh bateri takde power kong flatdia ada 3 sebab- bateri dah rosak- alternator problem tidak. Bila minyak sudah berada di dalam enjin barulah spark plug dapat membakar minyak tersebut bagi menggerakkan kereta. Apa kata pomen bila tidak tukar tensioner yang sudah rosak.

Punca kereta auto tak boleh start. Askom nk tanya kereta saya jenis myvi se 2010 mula2 saya bawak ok jer lepas tu minyak kereta menunjukan nk habis terus saya pergi isi minyak tapi bila lepas saya isi minyak saya start balik kereta tak boleh hidopBetry ok jer air ada dan saya check minyak hitam pon ada tapi bila start tetap tak mahu hidopAda yg pakar kereta selesai kan masalah. Tapi sekarang tak da bunyi dan enjin tak boleh hidup.

Bila nak start balik tak dapat. Mekanik Kereta Nov 9 2019 1. Alarm datang sekali dengan immobiliser.

Kemudian, apa yang berlaku kepada kereta saya?

Kami pernah di telefon oleh penyewa kereta dan mereka mengatakan kereta yang mereka sewa tak boleh start. Bagi anda yang belum pernah atau pernah mengalami masalah enjin kereta tak boleh start hidup ini mungkin anda berminat mengetahui apa sebab enjin kereta anda tidak boleh hidup. Biasanya bila masukkan kunci dia akan ada bunyi detect.

Dari semalam Isnin saya cari kunci kereta tak jumpa. Kalau saya buka kereta dengan kunci manual mesti alarm. China made apa yang nak dipertikaikan.

Ada kunci kedua tetapi kunci itu tak boleh guna secara automatik. Bateri ade 2 jenis Free maintenance dan bateri dengan air. Bagaimana nak tahu bateri kong atau alternator yang rosak.

sebab kereta tak boleh start

Lepas tu terus keluar rumah nak start enjin kereta la kan. Nasib la kedai mamak tu dekat dengan rumah aku aku telefon bini aku suruh dia ambil aku guna kereta lagi satu. Samada bateri lemah atau dah habis terus.

Korang boleh cuba periksa 10 perkara ni terlebih dahulu. Sekali tekan-tekan alarm kereta tak function. Jtx1000 Minyak Pelincir Terbaik Di Dunia Faktor Faktor Utama Kereta Tak Boleh Start Hidup.

Bateri kong kotKalau tak salah saya bateri kereta tak boleh kalau lama sangat enjin tak hidup. Bagi bateri yang dah berusia 2-3 tahun keatas kerap. Kalau semalam kisah cermin kereta pecah hari ni kisah pasal kereta jugak tapi lain version.

Bila tiada minyak kereta anda tidak dapat dihidupkan. Yang guna air ni kene la selalu periksa biasa kalau servis setiap 5000km tu periksa airnya cukup ke tak. Start je bunyi alarm.

Percaya atau tidak ramai pemandu yang tidak alert langsung dengan level minyak kereta mereka. Jika anda kerap mendengar radio atau menyalakan lampu ketika enjin tidak dihidupkan kemungkinan jangka hayat bateri lebih singkat dari yang sepatutnya. Percaya atau tidak ramai pemandu yang tidak alert langsung dengan level minyak kereta mereka.

Puas dah ketuk-ketuk picit-picit pun tak mau jugak. Mereka memandu dengan penuh riang tiba-tiba kereta stop. Hujung minggu ramai yang pegang ramai yang guna entah mana disimpannya.

Sekiranya fuel pump rosak minyak dari tangki tidak akan dapat dipam masuk ke dalam enjin. Kereta saya pernah accident. Ok boleh off alarm dn buka pintu tapi tak boleh start enjin le pulak.

Tulisan ini diambil daripada:

  • https://carput.my/my/lampu-alarm-radio-hidup-tapi-kereta-tak-boleh-start/
  • https://benahrosak.blogspot.com/2021/11/sebab-alarm-rosak-kereta-tak-boleh-start.html

Kata kunci:

  • kereta tak boleh start sebab alarm
Ikan Puyu Mati, Apa Sebab ni?

Ikan Puyu Mati, Apa Sebab ni?

Amalan ni mungkin ada yang buat. Tapi kena tahu, niatnya kena betul. Kenapa? Ini jawapan ustaz.

Orang-orang tua dulu kata, ada pendapat mengatakan dengan cara kita membela bela ikan di dalam akuarium rumah dengan cara kita membela bela dalam kolam depan tangga boleh hindar pukau.

Ustaz Sharhan menyatakan,

“Tiada dalam nas atau riwayat, hanya pendapat orang tua”

Jika betul pun itu hanyalah satu kebetulan

Jika bela ikan dalam akuarium atau ikan puyu dengan harapan dan keyakinan jika ada kuasa yang boleh menghindarkan kuasa ghaib yang boleh hindar daripada pukau, ini adalah syirik yang terang. Jadi hati-hati dengan niat anda.

“Bagaimana niat yang betul?”

Sambung ustaz lagi,

“Jika kita beriktikad, bahawa aku bela ikan puyu ni bukan ada kuasa pun, tapi dengar-dengar kata orang tua dulu, boleh menghindari daripada pukau, maka dengan bela ikan puyu ni”

Jika Allah izinkan, maka Insya-Allah dengan itu boleh hindari rumah aku daripada pukau… tiada masalah” …

Kesimpulannya, kita hanya bergantung kepada Allah, bukan kepada ikan itu untuk menghindari pukau daripada masuk ke rumah kita.

Wallahualam.

Viral Cerita Seekor Demi Seekor Ikan Puyu Mati

Dek kerana hasad dengki dan cemburu dengan kebahagiaan orang lain, ada juga manusia yang tergamak menggunakan cara halus atau ilmu hitam semata-mata mahu melihat orang tersebut menderita.

ikan puyu mati sihir

Di Facebook, Puan Shahila berkongsi kisah dia dan suami terpaksa menanggung derita selepas terkena buatan sihir oleh manusia yang tidak berhati perut.

Menurut Shahila, dia dan suami membela ikan beta dan ikan puyu di dalam rumah. Pada suatu hari, mereka terkejut apabila kesemua ikan yang dibela itu sudah mati.

Sebagai manusia biasa, mereka mempunyai tanggapan bahawa ikan tersebut mati kerana terlebih makanan mahupun keadaan cuaca yang agak panas pada masa tersebut. Namun begitu, kejadian yang sama masih berulang meskipun, mereka sudah menggantikan ikan yang baru.

Lebih teruk, ikan puyu yang dibela itu mengeluarkan darah dari mulut. Manakala seekor lagi pula, telah menjadi butan. Badan ikan tersebut juga telah bertukar menjadi merah dan kebiruan.

Tambah Shahila, dia telah mengikut nasihat kakak dan sahabatnya untuk pergi pusat perubatan Islam. Semasa berubat, Shahila mendapat tahu bahawa dia terkena sihir.

Sedih mendengar berita tersebut, Shahila memberitahu bahawa dia tidak pernah menggangu sesiapa dan hanya fokus mengenai perniagaannya sahaja demi membantu suami. Shahila turut memohon agar individu yang melakukan perbuatan terkutuk itu segera bertaubat dan kembali ke pangkal jalan.

Tulisan ini diambil daripada:

  • https://ohbulan.com/seekor-demi-seekor-ikan-puyu-mati-wanita-ini-terkejut-bila-dapat-tahu-sebenarnya-disihir
  • https://www.islamituindah.my/ustaz-ajar-niat-yang-betul-kalau-nak-bela-ikan-puyu-di-rumah-untuk-elak-pukau/

Kata kunci:

  • sebab import malaysia dari china meningkat
  • sebab import malaysia meningkat